Przyczyny awarii turbosprężarek

Coraz więcej silników pojazdów mechanicznych jest wyposażonych w turbosprężarki, czyli urządzenia odpowiadające za zapewnienie odpowiedniej dynamiki jazdy przekładającej się na lepsze przyspieszenie oraz wyższe prędkości maksymalne auta. W związku z tym nie jest trudno domyślić się, że takie urządzenie działa przy bardzo dużym obciążeniu sięgającym 40000 do nawet 200000 obrotów na minutę. Turbosprężarki pracują w wysokiej temperaturze spalin na poziomie nawet 900⁰C. W związku z tym wszelkie zmiany warunków eksploatacji mogą spowodować pogorszenie jakości, uszkodzenie, a nawet bardzo poważną awarię tego czułego sprzętu. Jeśli chodzi o wady konstrukcyjne wynikające z winy producenta to są one rzadkością. O wiele częściej przyczyny pochodzą z zewnątrz, więc przed montażem turbiny należy pamiętać o sprawdzeniu warunków eksploatacji, gdyż takie zaniedbanie może być bardzo problematyczne i kosztowne.

Zanieczyszczenie oleju

Podstawową przyczyną, która często powtarza się w przypadku uszkodzenia turbosprężarek jest zanieczyszczony olej. Ciała obce znajdujące się w tym płynie eksploatacyjnym mogą powodować pojawianie się rys na łożyskach. Warto więc zadbać o czystość dokonując regularnych wymian na olej wysokiej jakości. Należy też pamiętać o montowaniu nowych filtrów oleju. Przyczyną takiego niekorzystnego stanu rzeczy jest zużycie silnika, niska jakość lub uszkodzenie zaworu przelewowego filtra oleju.

Zanieczyszczenie układu dolotowego i wydechowego

W czasie normalnego użytkowania pojazdu mechanicznego zdarzają się sytuacje, w których do korpusu wydechowego lub ssącego turbin przedostają się różne zanieczyszczenia i ciała obce. To właśnie takie nieczystości mogą powodować poważne uszkodzenie kompresora oraz koła turbiny. Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest nieprawidłowy montaż turbosprężarki lub uszkodzenie układu dolotowego albo wydechowego. Uszkodzenia łopatek mogą być powodowane przez zanieczyszczenia takie jak sól, piasek czy też drobinki rdzy, które odbijają się od ścian turbiny.

Brak regularności w dostarczaniu oleju

Przerwy w dostawie oleju trwające od 4 do 5 sekund mogą spowodować wypolerowanie lub wypalenie powierzchni łożysk. Takie problemy mogą występować jeśli turbina jest wymieniana bez zalania jej olejem. Dodatkowe przyczyny to długotrwały brak eksploatacji pojazdu, rozrzedzenie oleju paliwem oraz wymiana filtra, itp. Olej jest również dostarczany nieregularnie jeśli jego ciśnienie jest zbyt niskie – jest ono powodowane przez złamany lub zgięty przewód smarowania turbiny, niesprawną pompę olejową, niski poziom oleju w misce olejowej oraz długotrwałą pracę pojazdu przy dużym pochyleniu.

Przegrzanie silnika

Wysokie temperatury pracy powodują przegrzanie różnych elementów turbiny, a to może przekładać się na bardzo poważne awarie, które dyskwalifikują turbinę z procesów naprawy i nadaje się ona tylko na złom. W wyniku przegrzania wypalany jest olej oraz uszkadzane są łożyska, pierścienie oraz wałek turbiny. Zwęglony olej może prowadzić do zablokowania dostaw oleju. W związku z tym podstawą jest unikanie przyczyn przegrzania silnika, których jest bardzo wiele.

Kontrola wszystkich warunków eksploatacji pozwoli na rozpoznanie wyżej wspomnianych szkodliwych okoliczności oraz na odpowiednią reakcję i zastosowanie środków zaradczych mających na celu zabezpieczenie turbosprężarki.